Sivut

Powered By Blogger

26. helmikuuta 2012

Kilpailu – avain renessanssin taiteen syntyyn

1400–1500-luvuilla Italia oli jakautunut pikku valtioihin. Pienet valtiot luonnollisesti kilpailivat keskenään. Esimerkiksi Rooma, Firenze ja Venetsia mittelivät keskenään paremmuudesta.

Roomassa paavin vallan vahvistumisen myötä katolinen kirkko alkoi sijoittaa taiteeseen. Rappeutunut Rooma haluttiin nostaa uuteen loistoon. Muualla puolestaan erilaiset mahtisuvut, kuten Medicit ja Sfrozat, halusivat prameilla tilaamalla teoksia palatseihinsa ja villoihinsa. Taiteilijoilta odotettiin enemmän ja toinen toistaan hienompia teoksia.

Uskonnollisesta kulttuurista haluttiin erottautua ja antiikin kulttuuri tuotiin tapetille. Humanistisen ihmiskäsityksen (joka juonti juurensa Kreikasta) myötä myös kreikkalaista taidetta alettiin käsitellä uudelleen. Taiteilijat saivat vaikutteita raunioista ja filosofisista teoksista. Mytologiset ja uskonnolliset aiheet tulivat jälleen ajankohtaisiksi taiteessa ja arkkitehtuurissa antiikin elementit toistuivat. Antiikin ihanteen mukaiset alastonfiguurit vallitsivat puolestaan kuvanveistossa. Taiteeseen tuotiin myös hiukan jotain uutta, esimerkiksi geometriaan pohjautuva perspektiivioppi ja uudenlainen värien käyttö (lähinnä värien sekoitus) rikastuttivat taidetta.

Ilman valtioiden välistä kilpailua renessanssin taiteen perintö ei olisi yhtä mittava. Luultavasti myös taitelijat alkoivat kilpailla keskenään, mikä asetti heille uusia tavoitteita ja haasteita.


Lähteet:

Kohi Antti; Palo Hannele; Päivärinta Kimmo; Vihervä Vesa, Forum: Eurooppalainen ihminen, 2005

http://www.kookas.fi/articles/read/1605

http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/aikajana/renessanssi/varhaisrenessanssin%20kuvataide

http://www.coloria.net/kulttuurit/renessanssi.htm



Taiteilijoiden merkitys renessanssin aikana

Samalla aikakaudella Italiassa eli monia eteviä, huippukykyjä omaavia maalareita. Botticelli, Michelangelo, Leonardo da Vinci ja Rafael ovat aikakauden suuria nimiä ja varmasti tuttuja kaikille.

Taiteilijat keksivät, miten maalata kolmiulotteisesti ja näin he toivat uutta elämää ja realismia aiheisiinsa. He irroittautuivat keskiaikaisen maailman uskonnollisista perinteistä ja loivat kokonaan uusia lajityyppejä taiteeseen. Tämä näkyi töissä, joissa oli runsaasti draamaa ja tunteita. Radikaaleja uusia tekniikoita keksittiin, kuten maalaus öljyillä ja eri näkökulmien käyttö.

Taiteilijoiden persoonallisuutta ja tuotantoa ei voi selittää luokittelun tai ohjelmakaavan avulla, mutta aikakauden taiteille yhteiset voimakkaat piirteet ilmenevät heidän töissään. Kuvauksen klassinen aihe on ihminen ja hänen ympäristönsä, mikä todennäköisesti juontuu vaikuttavasta humanismista.

Lähteet:
Huovinen, Lauri; Italian renessanssikulttuuri; 1987
http://www.pbs.org/empires/medici/renaissance/